mandag den 30. december 2013

Juleaften på ecuadoriansk vis..

Ja som sagt, ville jeg lige nå at skrive om min juleaften her, inden vi i morgen springer ind i det nye år..
Dagen startede ud med, at jeg om morgen tog ud til et shoppingcenter i Quito for at shoppe sammen med min counsler og hendes familie, eller rettere sagt for at købe min julegave. Det viste sig så at det tog hele formiddagen / middagen, da åbenbart alle handler ind og shopper d. 24 december hvernede.. Men efter lang tids venten fik hun da købt min julegave, vi fik spist frokost og sagt god jul. 
Hen af sen eftermiddag kom den ene af min værts-fars søstre så sammen med hendes mand deres tre døtre og en god ven til min værts-mor med hendes mor. Efterfølgende fik vi så en lille snak med min værts-bror over skype, som som gav mig  en meget sød julehilsen på tysk-spansk-engelsk, derefter et hurtig smut i kirke, hjem og have den sidste novena (bare familien) også hen omkring kl. 21:15  kunne julemiddagen så endelige begynde. Den bestod desværre ikke af gås med brunekartofler eller lign, men af kalkun, ris (wow hvem havde gættet det), kartoffel halløjsalat, en anden salt og en eller anden salsa. Til dessert fik vi så et stykke julekage også var der heldigvis lidt af mine havregrynskugler tilbage. Så en lille smule danskjul.. 

Julemad
Ris a la mada de Ecuador

Julebordet..

Efter maden satte vi os så hen i sofaen også ventede vi ellers bare til klokken blev tolv, så vi kunne åbne gaver.. Der må jeg nok indrømme at det var lidt hårdt og jeg nok mest bare havde lyst til at begrave mig under dynen. Jeg ved i hvert fald nu hvor meget jeg elsker danskjul og hvor meget jeg elsker at tilbringe den med min nu så skøre dejlige familie, som jeg godt nok savnede utroligt meget den aften..
-Og hvis nogen skulle være nysgerrig, så fik jeg et fint ur, noget tøj og en masse chokolade i julegave.

Så for at komme med en konklusion, må jeg nok indrømme ecuadoriansk jul ikke er så meget mig. For at være ærlig syntes jeg faktisk den var kedelig og mest bare lignede en mellem stor familiemiddag.. Jeg er for stor fan af sne, gås, brunekartofler, brun sovs og far´s ris a la made og "nu det jul igen" rundt i hele huset, men nu har jeg prøvet det og hyggeligt var det også, men ja..

God jul og godt nytår - feliz navidad y feliz año nuevo

Mine kusiner, min værts-søster og veninden til min værts-mor
Min værts-far og hans søster 
Min værts-mor som er ved at åbne vores julegave
Julefoto 
Mi hermanita y yo <3 
Jule/familie foto! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar