torsdag den 13. februar 2014

Nytår

Freja doven igen igen igen. Ja det er vist på tide, at jeg får skrevet om min nytårsaften, som er ved at være et "liiiiiiiiille" stykke tid siden.


Dagen startede ud stille og rolig. Faktisk stod jeg bare op for at spise morgenmad, for at gå i seng igen. Jeg kunne dog lige tage mig sammen til at skype med min danske familie og skifte til et par jeans, inden at vi skulle ned for at spise frokost med morfaren. Derefter tog jeg med min værts-onkel ind til Quito da han alligevel havde nogle ting han skulle ordne og for at se på mænd i dametøj. Ja det lyder mærkeligt, men det er åbenbart en tradition som de har her i hele Ecuador nytårsaften. Mændene (dem som er skøre nok til det, måske dig far ;-)) klæder sig ud i dametøj, danser lidt ude på vejen foran bilerne og derefter giver man dem så lidt penge for det. Det var nu vældig sjovt, men også meget skørt. Endelig hjemme, skifte til nytårstøjet også gang i nytårs/familie festen.

Min værts-tante som var på besøg fra USA og jeg

Morfaren(mormoren) og jeg 

Min værtssøster , min anden værtstante og jeg 

Nytårsmiddag, selvfølgelig med ris til 

Gæsterne

Flere gæster
En anden tradition som de har her i Ecuador nytårsaften er noget som hedder año viejo. Det går ud på, at en person fra familie klæder sig ud som en gammel person, mens han eller hun læser et digt op, som er skrevet omkring alle familiens medlemmer og derefter går man så ud og brænder en papmachédukke af, som man så også kan hoppe over, hvis man har lyst til det. Lidt ligesom sankthans..

Min værtstante som er klædt ud som den gamle mand 

Jaaaa vi brænder papmachédukken (buzz lightyear) af 

Det nyttttår 














Så efter nytårsmiddagen gik vi så ind i stuen for at høre min værtstante læse årets digt op og ja ja jeg var skam også med i det. Bagefter var ude for at brænde "heksen" dukken af  inden klokken blev tolv også endelig  fyrværkeri klokken tolv. Så konklusionen på at holde nytårsaften i Ecuador er, at den var meget bedre end jul. Jeg kan stadig bedre lide jul- og nytårsaften i Danmark, men nu har jeg prøvet det og det er helt sikker en ting som jeg vil kunne huske. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar